Hoofdstukindex:

xBluesmobiel2Trouwe bezoekers aan het C+B Museum hebben hem sinds eind vorig jaar al kunnen bewonderen. Zo’n half jaar is de Peugeot 406 Diesel Break onderdeel van de collectie van het C+B Museum en heeft de wagen een vast plaatsje naast het Museum.

Deze auto was eigendom van Erwin Java, vanaf 1986 sologitarist bij de Muskee Gang en in de periode 1996 - 2011 bij Cuby & the Blizzards. Momenteel maakt hij alweer enkele zeer succesvolle jaren deel uit van King of the World. Hij kocht de auto in februari 2010 en deed hem in oktober vorig jaar over aan het C+B Museum.

"Deze wagen symboliseert voor mij de overgang van C+B naar King of the World," vertelt Erwin. "De Peugeot is, voor zover ik weet, de laatste der C+B Bluesmobielen. Hiermee bedoel ik de auto’s waarmee Harry en soms de bandleden naar de optredens en terug reden. Al vanaf 1986, het jaar waarin ik bij Harry in de band ging spelen, was het gebruikelijk dat Harry werd opgehaald door een bandlid, want zelf had hij geen rijbewijs. In die tijd reed de toenmalige drummer Hannes Langkamp meestal. Toen we in 1996 met de hernieuwde C+B begonnen was ik de enige uit de oude bezetting die overbleef. Omdat ik in Groningen woon, werd ik degene die Harry steeds ophaalde en terugbracht. Dat gebeurde met deze Peugeot dus tot juni 2011."

Veel tijd samen
Erwin schat dat hij van februari 2010 tot juni 2011 zo’n 25.000 kilometer voor de band, dus met Harry, heeft gereden. Samen brachten ze veel tijd in de Peugeot door. Waarover werd er tijdens de ritten gepraat en werd er ook muziek gedraaid? "Wat velen zal verbazen is dat er weinig naar muziek werd geluisterd," antwoordt Erwin. "Die enkele keren dat het wel gebeurde, was het klassiek of iets nieuws dat Harry en ik hadden herontdekt. Meestal stond de praat- en nieuwszender Radio 1 aan, waarbij wij hevig werden geïnspireerd om commentaar op de toestand in de wereld te geven. Het eindigde er meestal mee dat Harry en ik de enigen op de wereld waren die nog deugden. Moeiteloos wisten we diverse meningen en commentaren over allerhande onderwerpen tot op het bot te fileren."

De laatste rit die Erwin en Harry samen in de Peugeot maakten, was op 28 mei 2011. Aan dit optreden in zaal Calypso in Wijk bij Duurstede heeft Erwin geen specifieke herinneringen meer. "Ik had toen natuurlijk nog geen enkel benul van het feit dat dit onze laatste rit samen zou zijn. Voor een week later, 3 en 4 juni, stonden er shows gepland in respectievelijk Doornroosje in Nijmegen en De Duyker in Hoofddorp. Beide optredens werden afgelast omdat Harry zich niet goed voelde. "Ik heb achteraf het idee dat hij zich hierdoor heeft kunnen sparen voor 11 juni, het allerlaatste C+B-concert, tijdens het Groeten uit Grolloo-festival. Hij maakte toen geen gebruik van de Peugeot, maar werd gebracht door zijn vrouw Douwina, samen met co-sponsor en goede vriend Jan Lagendijk."


Unieke band
XBluesmobiel1Wat bracht Erwin op het idee om de Peugeot aan het C+B Museum over te doen en hem niet gewoon in te ruilen? "De auto's hebben altijd zo'n belangrijke rol, in ieder geval in mijn geschiedenis met Harry, gespeeld dat het me een toepasselijk idee leek. Bovendien was er ook een andere Harry dan de zanger op het podium. Als je vijftien jaar lang samen zoveel kilometers maakt dan krijg je een unieke band, die verder gaat dan alleen muziek maken of een band on-the-road houden. Ik hoop ook dat de fans zo een beeld krijgen van hoe Harry en ik de Nederlandse wegen onveilig maakten. Vroeger zag je vaak bandjes in de prachtigste Amerikanen of omgebouwde ambulances rijden. Wij niet hoor... Wij gingen gewoon van APK tot APK in een ouwe Peugeot." 

Harry en Erwin beleefden in de verschillende Bluesmobielen talrijke avonturen. De één nog gekker dan de andere. Voor dit artikel diept Erwin er nog één op uit zijn geheugen.

Op 10 juli 2010 moest C+B optreden op het Bospop-festival in Weert. "Gelukkig stonden we in de middag gepland, want de volgende dag moesten we op het North Sea Jazz festival optreden," vertelt Erwin. "Harry en ik reden na de show om ongeveer 15.00 uur weg uit Weert in de Bluesmobiel die nu bij het Museum staat. Het was extreem warm, zo’n 36 graden. Ter hoogte van Arnhem wilden we even wat te drinken halen bij benzinestation De Slenk. Ik reed de afrit af en zag in mijn achteruitkijkspiegel een ongelooflijk dikke rookpluim. En ja hoor, die kwam uit onze wagen. Ik parkeerde de auto en belde de Wegenwacht. Die arriveerde na een half uur en de monteur had snel zijn vonnis klaar: De turbo ligt er uit en u kunt hier niet mee verder rijden. Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat ik een turbo had… De Peugeot moest worden afgevoerd naar een garage. Daar stonden we dus. Wat nu? Taxi bellen dan maar. Uiteindelijk kreeg ik een taxibedrijf in Arnhem te pakken dat ons voor € 175.- wel naar Rolde wil brengen."

"Balen natuurlijk… Terwijl wij stonden te mokken voor de shop van het benzinestation kwam er een vrouw op ons af. Ze vroeg: Jullie zijn toch van Cuby en jij bent toch Harry Muskee? Het bleek dat Dien, want zo heette ze, een eenvoudige conclusie had getrokken: Oude Peugeot + Wegenwacht + lange C+B-gezichten = Pech Onderweg. Over engelen gesproken… Dien en haar man kwamen uit Assen en zij boden aan Harry naar Rolde te brengen en mij op het station in Assen af te zetten. Dit aanbod namen we natuurlijk gretig met vier handen aan. Ik bedenk nu trouwens dat ik niet eens meer zeker weet of ik die taxi wel heb afgebeld… Uit dank hebben wij hun later tijdens een optreden in de buurt van Assen het podium op geroepen en hun een fles Champagne aangeboden. Dat is het mooie van Cuby-fans: Je komt ze in het hele land tegen en bieden hulp als de nood het hoogst is."

Naar boven