Hoofdstukindex:

XXTineke2Tineke de Nooij is voor veel C+B-fans-van-het-eerste uur natuurlijk voornamelijk bekend als de befaamde vrouwelijke diskjockey van radio Veronica. Vanaf 1962 presenteerde ze bij de piratenzender haar populaire programma Koffietijd met Tineke, met haar historische jingle Een twee drie vier vijf zes zeven acht negen TIEEEEENEKE.

Nadat Veronica uit de ether verdween, werkte Tineke voor de NOS, Veronica Omroep en RTL4. Ze maakte vele radio- en televisieprogramma’s. Zo presenteerde ze vanaf 1982 jaren haar eigen show Tineke, het eerste programma in Nederland dat overdag op TV werd uitgezonden. Tot 1998 werkte ze voor RTL. Momenteel is Tineke voor omroep Max iedere werkdag te beluisteren tussen 10.00 en 12.00 uur op Radio 5 Nostalgia in haar eigen TinekeShow.

Tineke’s betrokkenheid bij C+B gaat verder dan alleen het draaien van hun platen destijds bij radio Veronica. Ze was in die jaren getrouwd met Tony Vos, die jarenlang de singles en elpees van C+B produceerde.

Toen Jan Venhuizen, oud-manager van C+B en bovengetekende op 15 september jl. te gast waren in de TinekeShow, schoof ze na afloop graag even aan om over C+B te praten. "Ik heb zeer goede herinneringen aan The Blizzards. Ik vond het een unieke groep met een heel eigen geluid."


XTinekeTonyWallyTaxFondue eten in Baarn 
Al in de uitzending borrelen die herinneringen naar boven. "Omdat Tony (op de foto naast Tineke met Wally Tax in het programma Popparlement) alle platen van the Blizzards produceerde, heb ik die beginjaren van nabij meegemaakt. Het was een bijzondere groep. Jongens die Drents spraken en muziek maakten die mij enorm aansprak. De stem van Harry, zeer ongewoon, zeker in die tijd. Eelco was een geweldige gitarist en een hele mooie jongen. Herman Brood kwam er wat later bij en nam de spuit uit Duitsland mee. Het was een zooitje ongeregeld, maar een fascinerende band."

Later, buiten de uitzending, vult Tineke een en ander aan. "Tony en ik hadden in die tijd een grote boerderij in Eemdijk, vlakbij Bunschoten-Spakenburg, waar altijd veel muzikanten kwamen aanwaaien. Daarvóór woonden we twee jaar op een klein flatje in Baarn. Jan Venhuizen heeft er regelmatig gelogeerd. The Blizzards kwamen na plaatopnames bij Phonogram in Hilversum soms met Tony mee naar huis. Herman Brood had me dan al bij Veronica gebeld, of ze 's avonds fondue konden krijgen, met gemberrrrsaussss…"

Tineke imiteert de stem van Brood en moet er nog steeds hartelijk om lachen. "Dat was zo’n enorm contrast. Alles bij die gasten had met sex, drugs en rock ’n roll te maken. Stoer en rauw. Maar off the record waren het net kleine kinderen, dol op fondue. Dus vervolgens zat dat stelletje dopeys in dat kleine flatje van ons te smikkelen, met die burgerlijke fondue-pannetjes met vorkjes en mandjes stokbrood… Dat was zó ongelooflijk grappig."

Wilde bluesrock
XXTineke4Tineke benadukt dat de muziek van Cuby zich zeer onderscheidde van de andere muziek uit die tijd, zelfs in vergelijking met 'ruige' bands als the Outsiders en Q 65. "Het was rauwe, wilde, bluesrock. Bij Veronica kon ik dat in Koffietijd eerst niet draaien. Dat programma had een hoog Gert Timmerman-gehalte. Maar Window of my Eyes draaide ik wel hoor. Dat is geloof ik nog een hittip van mij geweest, evenals later Appleknockers Flophouse. The Blizzards en zeker Jan Venhuizen zijn ook wel bij mij in de uitzending geweest, als ze een nieuwe plaat hadden. Die programma’s van Veronica werden overigens gewoon in de studio opgenomen. En vervolgens werden de banden naar het schip gebracht, waar ze werden uitgezonden."


In de studio
XXTineke5Tony Vos produceerde in de jaren zestig niet alleen C+B, maar ook succesvolle acts als Rob Hoeke, Ekseption en Boudewijn de Groot. "Ik kwam regelmatig kijken in de studio. Ik vond plaatopnames altijd zeer fascinerend, vooral om te horen en te zien wat er allemaal gebeurde. De ruzietjes, de frustraties, de emoties… Ik leerde er luisteren naar een basistrack en wat er vervolgens nog aan gesleuteld moest worden. Een extra gitaarsolootje of een stuk achtergrondzang. Ik hou van een studio. Als ik destijds niet getrouwd was geweest met een producer, was ik zelf gaan produceren."

Met groot plezier bekeek Tineke (op de foto boven met Rob Out, Lex Harding en Adje Bouma) in maart 1968 het Grand Gala du Disque, waar C+B een Edison ontving voor hun eerste LP Desolation. "Geweldig dat ze die onderscheiding kregen. Dat was een enorme boost voor hun carrière. Groeten uit Grollo is echter altijd mijn favoriet geweest, vanwege de bijzondere nummers die erop staan. Prachtig…"

XXTineke8Pratend over Harry Muskee kan ook Tineke niet om zijn depressieve buien heen. "Tja, die mood swings van Harry hoorden misschien bij de blues, maar vormden in die tijd toch wel een serieus probleem hoor. Dat was heel heftig. Hij zat in Grolloo om af te kicken van zijn verbroken relatie met Miep, en hij had het daar zeer moeilijk mee. Tony werd een keer door Jan Venhuizen gebeld of hij met spoed naar Drenthe wilde komen omdat Harry zelfmoordneigingen had. Hij wilde zich ophangen aan de hoogste boom. Dat konden we niet hebben natuurlijk. Ik ben toen meegegaan, middenin de nacht. Tony heeft in Grolloo urenlang met Harry in de bossen gewandeld, met hem gepraat en vooral een beroep gedaan op zijn muzikale talent en gevoel voor de blues. Tony had wel enig overwicht en uiteindelijk heeft dat gelukkig resultaat gehad, maar helemaal gerust was hij er niet op…"

Lachend: "Ik werd die nacht ondergebracht bij een hippie-echtpaar (waarschijnlijk bij de kunstenaar John Eck en zijn partner). Die mensen waren kunstschilder. Ik heb daar een jointje meegerookt. We zaten op de grond en dat was wel handig, want dan donderde je meteen in slaap. Ik wel tenminste."


XXTineke3Brood in Bijlmerbajes
Tony Vos was niet alleen producer, maar ook en vooral een begenadigd saxofonist. Hij is onder meer met een prachtige solo te horen op het nummer The Sky Is Crying van de C+B-elpee Trippin' Thru A Midnight Blues. Maar vooral als jazz-muzikant was hij succesvol. Aan dit alles kwam in 1969 echter een abrupt einde, toen hij samen met Tineke betrokken was bij een ernstig auto-ongeluk. Vanwege een intensieve revalidatie was hij lange tijd uit de muzikale running. Tineke: "Het heeft echt zes, zeven jaar geduurd voordat hij weer in staat was om te spelen en met het produceren van die Nederbeatgroepen was het grotendeels afgelopen."

Tineke zou in de jaren die volgden diverse C+B-leden nauwlettend blijven volgen. In 1978, toen ze bij de inmiddels opgerichte omroep Veronica werkte, was ze voor het programma Countdown regisseur van een concert van Brood in de Bijlmerbajes, waar Herman op dat moment ook daadwerkelijk een straf uitzat. "Op zijn dringende verzoek heb ik toen nog twee flessen van die mierzoete Pisang Ambon voor hem de gevangenis binnengesmokkeld."

XXTineke7Ook Harry Muskee verloor ze niet uit het oog. In 1990 was hij te gast in haar TV-programma Tineke. Vijf jaar later maakte Tineke voor haar RTL-serie Tineke’s Wereld een in Rolde en Grolloo opgenomen portret van Muskee (foto links).

Jaren eerder kwam ze Harry samen met Rob Hoeke tegen bij een bluesfestival dat ze presenteerde.
"Ik heb bij ze in de kleedkamer gezeten en uitgebreid met hen gesproken. Ik merkte dat zij het echt fijn vonden om me weer te zien. Dat meenden ze ook van harte en het was best emotioneel om te ervaren dat ik nog steeds deel uitmaakte van hun leven…"

Met dank aan Johan Gaasbeek.

Naar boven